Skovrejsning banede vejen for den perfekte jagtejendom

09/28/22
Jaques Spindler har ved Brande designet sin egen skov med fokus på sin passion for hjortevildt, og så har skovrejsningen betydet, at ejendommens bopligt er ophævet.

Efterspørgslen på brænde og flis er høj, og priserne følger med. Pejsecentrene har udsolgt, så det kan være en god forretning for skovejere at kigge i denne retning. Eksempelvis er prisen på brænde steget op mod 50 %.

Her kan du som skovejer nu gøre en forskel og begynde at tynde ud i din egen skov og sælge noget af dit træ. Der har været en lang periode hvor det var svært at komme af med brænde, på grund af de lave strømpriser, men nu er træet igen kommet i høj kurs, og det skal du som skovejer udnytte. Hvis du råder over større arealer, kan du med fordel få professionel hjælp af LiebhaverSkovfogeden, til at forestå udtynding samt afsætning af træ.

Hvordan skal man gribe det an?

Skal du i gang med at tynde ud i skoven, er der en tommelfingerregel at huske på, i forhold til, hvad de enkelte træsorter kan bruges til. Har du løvtræ i din skov, er dette oplagt at bruge til brænde, hvis træet er over 15 cm i diameter. Står du derimod og skal fælde et nåletræ i samme størrelse eller mindre er flis det rette produkt. Har du birk i din skov, er denne træsort ligeledes god til pejsebrænde, da der ikke springer gnister fra den.

Er det første gang du tynder ud, skal du først og fremmest lægge hugstspor ind, så det er let at hente træer ud, nu og i fremtiden. Lav skovsporet som minimum 5 meter bredt, så der fremadrettet kan komme maskiner ind i skoven. Herefter gælder det om at få den rette fordeling mellem træerne og beslutte hvilke træer der skal være såkaldte ”fremtidstræer”. Når man har besluttet dette, gælder det blot om at tilgodese disse i sin udtynding.

Er den nye skov nabo til en ældre skov, vil der naturligt komme uønsket løvtræsopvækst. Det kan være birk eller ahorn som indfinder sig naturligt og som også kan udnyttes til brænde. Det vil være nemt at kende hvilke træer der er uønskede, da disse ikke vil vokse på række ligesom de plantede træer.

Til sidst, er det vigtigt at have alderen på bevoksningen i tankerne ved førstegangsudtynding. Som tommelfingerregel skal den første udtynding ske når bevoksningen er 10 - 15 år gammel. Ved den alder er der en realistisk chance for at der er økonomi i det for skovejeren. De efterfølgende udtyndinger vil med de nuværende, høje priser, kunne give et fornuftigt dækningsbidrag.

Vi udarbejder en driftsplan

Skovdrift er en fornøjelse der har lange perspektiver. Derfor er det her hos Liebhaverskovfogeden vigtigt for os, at vi lærer vores kunder at kende, og holder kontakten.  Vi spiller derfor en rolle fra starten, hvor vi hjælper med at etablere skovejendommen, og herefter næste del i processen, hvor skoven skal udtyndes. Vi tager gerne en time ud af kalenderen, for at tage hen til skovejeren og vurdere skovens status og muligheder. Vi udarbejder en driftsplan for den unge skov, og viser hvilke træer i hvilke områder der skal fældes. Ønsker du at udføre noget af arbejdet selv, så udpeger vi de mindre opgaver til dig, som vi ved, at du kan gøre selv, og guider dig igennem processen. De store opgaver, som kræver større viden samt maskiner, hjælper vi så med. En driftsplan beskriver typisk en periode på 10 år frem.

Kontakt Claus

Send en e-mail